Wikia

Memory Alpha

Catspaw

Overleg0
7.313 pagina's
op deze wiki
Catspaw
Pyris VII, Catspaw remastered
TOS, 2.01 (#31)
Uitgebracht op: 27 oktober 1967
Geschreven door: Robert Bloch
Regisseur: Joseph Pevney
3018.2 (Jaar: 2267)

De bemanning van de Enterprise ontdekt heksen, een zwarte kat en een bespookt kasteel op een afgelegen planeet.

SamenvattingBewerken

Op de planeet Pyris VII verblijven twee wezens die bekend zijn als Korob en Sylvia. Het duo is door hun thuiswereld op een veroveringsmissie gestuurd. Met een materie transmuter nemen ze een menselijke vorm aan en begroeten het verkenningsteam van de USS Enterprise.

Van het verkenningsteam, bestaande uit Jackson, Montgomery Scott en Hikaru Sulu, keert alleen Jackson terug naar het sterrenschip. Zodra hij aan boord is gestraald valt hij echter dood neer. Vanuit zijn dode lichaam komt een vreemde stem die erop aandringt dat het sterrenschip vertrekt.

Kapitein James T. Kirk wil zijn andere twee bemanningsleden ook terug aan boord en samen met Spock en Leonard McCoy gaat hij op onderzoek uit. Ze treffen Sulu en Scotty aan als hersenloze zombies. Sylvia en Korob verschijnen als heksen en proberen de Starfleet officieren met hun schrikbewind weg te jagen. Ze willen voorkomen dat de officieren verder onderzoek plegen op de planeet.

Kirk, Spock en McCoy worden gevangen genomen en krijgen voorbeelden van Korob en Sylvia's "krachten" te zien. Zo verhitten ze een miniatuur versie van de USS Enterprise waardoor de warmte ook bij het originele sterrenschip terecht komt.

Sylvia raakt geïnteresseerd in Kirk en besluit haar oorspronkelijke missie af te breken. Ze wil meer leren over menselijke gevoelens en ervaringen. Sylvia komt er al snel achter dat Kirk haar alleen maar gebruikt om er zijn voordeel mee te doen. Ze wordt woedend en slaat hard terug.

Korob kiest de kant van de bemanning en helpt hen ontsnappen. Sylvia verandert daarop echter in een gigantische zwarte kat en vermorzelt hem. Kirk gebruikt Korob's transmuter om Sylvia's krachtbron te vernietigen. Hierna is de transmuter aan de beurt. Nu alle kunstmatige krachtbronnen vernietigd zijn keren de twee wezens terug in hun ware vorm. Het blijken kwetsbare blauwe wezens te zijn die snel sterven in de atmosfeer van de planeet.

Door de ondergang van de wezens worden Sulu en Scotty weer beter. Alle bemanningsleden keren daarna terug naar de USS Enterprise.

Cast Bewerken

Niet genoemd Bewerken

Stuntdubbels Bewerken

ReferentiesBewerken

Aarde; demon; diamant; geest; Halloween; heks; Hodgkin's Wet van Parallelle Planetaire Ontwikkeling; kat; Ouden; Pyris VII; robijn; saffier; Satan; skelet; smaragd; telekinese; transmuter; tovenaar; warmte verwijderingseenheid.

Achtergrond informatie

Vorige aflevering:
"Operation -- Annihilate!"
"Catspaw"
Star Trek: The Original Series
Seizoen 2
Volgende aflevering:
"Metamorphosis"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Catspaw?oldid=75691"

Willekeurige wiki