Wikia

Memory Alpha

Dagger of the Mind

Overleg0
7.684 pagina's
op deze wiki
Dagger of the Mind
Simon Van Gelder
TOS, 1.10 (#11)
Uitgebracht op: 3 november 1966
Geschreven door: S. Bar-David
Regisseur: Vincent McEveety
2715.1 (Jaar: 2266)
Afbeeldingen: "Dagger of the Mind"

Kapitein Kirk van de Enterprise onderzoekt een machine die gewelddadige criminelen rehabiliteert.

SamenvattingBewerken

Dokter Simon van Gelder ontsnapt vanaf de Tantalus strafkolonie en komt aan boord van de USS Enterprise. Hij vertoont kenmerken van manische gekte en een bezorgde Leonard McCoy dringt erop aan om de Tantalus kolonie te onderzoeken. Kapitein James T. Kirk herinnert zijn dokter eraan dat de kolonie een goede reputatie heeft, maar McCoy houdt voet bij stuk.

Kirk en Dr. Helen Noel, de psychiater aan boord van de Enterprise, brengen een bezoek aan de faciliteit. Ze ontdekken dat directeur dr. Tristan Adams een apparaat heeft gebruikt om de gevangenen en zijn team te hersenspoelen. Zodra de dokter zich realiseert dat Kirk zijn geheim heeft ontdekt dringt hij aan om het apparaat zelf te proberen om te bewijzen dat het volkomen veilig is. Het resultaat is dat Kirk stapelverliefd wordt op Dr. Noel en de twee blijven als gevangenen bij Adams.

Ondertussen is van Gelder dusdanig van streek dat hij niet aan Spock uit kan leggen wat zich heeft afgespeeld in de strafkolonie. De Vulcan probeert een gedachtenversmelting uit te voeren en ontdekt wat er gebeurd is. Op Tantalus ontsnapt Dr. Noel via een air-conditioning kanaal. Ze weet de defensieschilden van de planeet neer te halen, waardoor Spock en een beveiligingsteam naar het oppervlak kunnen stralen.

Kirk herstelt genoeg om het gevecht met Adams aan te gaan en laatstgenoemd valt in zijn neurale neutralisator. De kapitein strompelt weg en realiseert zich niet dat Adams niet meer uit de machine kan komen. De dokter wordt hier later dood aangetroffen. Dr. van Gelder krijgt zijn verstand terug en keert terug om leiding te geven aan de Tantalus kolonie.

AchtergrondinformatieBewerken

Achtergrondinformatie

Personages Bewerken

Niet genoemde personages Bewerken

Stuntdubbel Bewerken

Stand-insBewerken

ReferentiesBewerken

Centraal bureau van strafrecht; general quarters; general quarters 3; infra-sensorische drugs; hypermacht circuit; krachtveld; neurale neutralizer; schizofrenie; Stockholm; strafkolonie; Tantalus V; Tantalus kolonie; Vulcan gedachtenversmelting; Zweden.

Vorige aflevering:
"What Are Little Girls Made Of?"
"Dagger of the Mind"
Star Trek: The Original Series
Seizoen 1
Volgende aflevering:
"Miri"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Dagger_of_the_Mind?oldid=94869"

Willekeurige wiki