Wikia

Memory Alpha

Emissary (aflevering)

Overleg0
7.315 pagina's
op deze wiki
Emissary
Sisko2367
  DS9, 1.01 (#1) - 1.02 (#2)
Uitgebracht op: 3 januari 1993
Verhaal: Michael Piller en Rick Berman
Script: Michael Piller
Regisseur: David Carson
46379.1 - 46392.7 (Jaar: 2369)

Op de rand van verkend gebied neemt een nieuwe bemanning controle over een verlaten ruimtestation en doet een grote ontdekking.

SamenvattingBewerken

Op sterrendatum 43997 werd kapitein Jean-Luc Picard van het Federatie sterrenschip USS Enterprise-D door de Borg ontvoerd. Hij werd zes dagen vastgehouden. De Starfleet kapitein werd gedwongen om de aanval tegen Starfleet tijdens de Slag om Wolf 359 te leiden.

In 2367 (rond sterrendatum 44002.3) is luitenant commandant Benjamin Sisko de eerste officier van de USS Saratoga tijdens haar strijd met de Borg. Leider van de Borg is Locutus aka kapitein Picard. De Borg kubus trekt de schilden van het schip leeg, waardoor het een verwoestende aanval kan inzetten. Het grootste gedeelte van het brug personeel komt daarbij om het leven en er bouwt een breuk in de warpkern op. Sisko beveelt een luitenant om de overlevenden naar de ontsnappingscapsules te brengen en gaat zelf naar zijn familie op zoek. In zijn kwartier vindt hij zijn zoon Jake en zijn vrouw Jennifer. Hij weet Jake te redden, maar hij krijgt zijn vrouw niet onder de brokstukken vandaan. Een Bolian luitenant scant de vrouw en komt tot de conclusie dat ze al overleden is. Sisko negeert de luitenant en blijft wanhopige pogingen doen om haar te redden. Hij zou al schreeuwende bij haar vandaan weggehaald moeten worden. Samen met Jake ziet hij aan boord van de ontsnappingscapsule de verwoesting van de Saratoga.

Sterrendatum 46379.1: Drie jaar later

Commandant Benjamin Sisko benadert Jake terwijl de tiener in een meer aan het vissen is. Jake is er niet blij mee dat ze op een [[ruimtestation gaan wonen. Hij zou liever op de planeet Bajor zijn tijd doorbrengen. Sisko verzekert hem dat hij het vast naar zijn zal krijgen. Hij wordt onderbroken door het bericht dat ze Deep Space 9 naderen. Sisko beëindigd het Aardse holoprogramma en het tweetal verlaat het holodek. Sisko en Jake passeren een raam en hier zien ze voor de eerste keer hun toekomstige thuis, Deep Space 9, een voormalig Cardassian mijnstation.

Sisko en Jake arriveren bij het ruimtestation en zijn teleurgesteld als ze de staat van het station aanschouwen. De Cardassians hebben het na de Bezetting van Bajor in puin achtergelaten. Net zoals de thuiswereld van de Bajorans, Bajor. Chef Miles O'Brien meldt dat de meeste systemen nog offline zijn. Ook vertelt hij dat kapitein Picard Sisko graag zou willen spreken. Laatstgenoemde ziet hier erg tegen op.

Sisko gaat naar het voormalig kantoor van de prefect en ontmoet hier Bajoran militie verbindingsofficier majoor Kira Nerys. Ze voert een verhit gesprek met een van de ministers van de voorlopige regering. Kira, een voormalig lid van het Bajoran verzet is fel tegen de komst van de Starfleet bemanning. Ze is bang om na de Cardassians weer onderdrukt te gaan worden, maar Sisko probeert haar gerust te stellen dat ze de Bajorans alleen willen komen helpen. Ze weerlegt zijn argument door te zeggen dat de Cardassians dezelfde boodschap hadden toen ze zestig jaar eerder arriveerden.

Hun gesprek wordt door een alarm van de promenade onderbroken. Hier treffen ze een jonge dief genaamd Nog en de Hoofd beveiliging officier Odo. Quark, de oom van de jonge Ferengi Nog, probeert de jongen vrij te pleiten. Sisko heeft echter iets anders in gedachten, maar voordat hij verder kan gaan wordt hij eraan herinnert dat kapitein Picard op hem wacht. Hij kan deze ontmoeting niet langer uitstellen en gaat richting de Enterprise.

Als Sisko kapitein Picard ontmoet gedraagt hij zich nors en wantrouwig. Hij stelt zichzelf opnieuw voor en vertelt dat hij Picard (of Locutus) al eerder ontmoet heeft bij de Slag om Wolf 359. Picard is zichtbaar aangedaan door de herinneringen aan deze gebeurtenissen en gaat over op de chaos op Bajor die door de Cardassians werd aangericht. Bajor heeft een Federatie lidmaatschap aangevraagd, maar dat zal niet makkelijk gaan. Verschillende groepen Bajorans vechten namelijk over de controle van de planeet. Picard vertelt Sisko dat hij alles in het werk moet stellen om Bajor bij de Federatie te krijgen. Hij wil weten of Sisko moeite heeft met deze opdracht en Sisko verbijt zijn woede en antwoordt dat hij zijn zoon alleen moet opvoeden en een beschadigd ruimtestation nu niet bepaald een ideale omgeving is. Hij overweegt om zijn Starfeet carrière op te geven om terug naar de Aarde te kunnen, maar tot die tijd zal hij zijn taken zo goed mogelijk uitvoeren.

In Odo's kantoor ondervragen Sisko en Odo de Ferengi Quark. Ze moedigen hem aan om op het station te blijven en zijn bar te heropenen. De promenade is het hart van het station en iemand moet naar voren stappen om opnieuw te beginnen. Sisko gebruikt de opgesloten Nog als onderhandelingsmiddel door te zeggen dat hij het neefje van Quark vrij zal laten als hij instemt.

Vaste karaktersBewerken

Gast karaktersBewerken

ReferentiesBewerken

Afgezant; Alfa kwadrant; alliantie voor globale eenheid; antileptons; antileptonstoring; aubergine stoofpot; Bajor; Bajor systeem; Bajoran religie; Bajoran verzet; Bajoran voorlopige regering; Bajoran wormgat; Bellerophon, USS; Bezetting van Bajor; Bolian; Borg; Cardassian; Cardassian wacht; Cardassian unie; operatiechef; Cochrane, USS; Cochrane, Zefram; Dabo; Dabo meisje; Denkiri arm; Denorios gordel; Enterprise-D, USS; fotontorpedo; Frunalian; Frunalian wetenschappelijk schip; Gage, USS; Gamma kwadrant; Ganges, USS; George; Gilgo beach; Bajoran wormgat; honkbal; Idran systeem; Kumamoto; Laporis systeem; liaison officer; Markalian; Melbourne, USS; Naamloze Oberth-klasse sterrenschepen; neutrino; nood rantsoen; Ops; Orb; Orb van Profetie en Verandering; Pagh; Peliar Zel bewoner; Profeten; Promenade; Quadros-1 sonde; Quark's bar; replimat; Rio Grande, USS; Saratoga, USS; snijstraal; sonde; synthale; Taluno; Terok Nor; thoron; tricorder; Trill; vissen; waterstof; Wolf 359, Wolf 359, Slag om; wormgat; Yamaguchi, USS; Yangtzee Kiang, USS; ziekenboeg.

Achtergrond informatie

Borg-symbolBorg afleveringen:
ENT : "Regeneration"
TNG : "Q Who?" • "The Best of Both Worlds, Deel I" & "II"
"I, Borg" • "Descent, Deel I" & "II"
DS9 : "Emissary"
VOY : "Blood Fever" • "Unity" • "Scorpion, Deel I" & "II"
"The Raven" • "Hope and Fear" • "Drone" • "Infinite Regress"
"Dark Frontier" • "Survival Instinct" • "Collective" • "Child's Play"
"Unimatrix Zero, Deel I" & "II" • "Imperfection" • "Shattered" • "Q2" • "Endgame"
Films : "Star Trek: First Contact"

Vorige aflevering:
"Eerste aflevering"
"Emissary"
Star Trek: Deep Space Nine
Seizoen 1
Volgende aflevering:
"Past Prologue"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Emissary_(aflevering)?oldid=89212"

Willekeurige wiki