Wikia

Memory Alpha

Leonard Nimoy

Overleg0
7.336 pagina's
op deze wiki
Leonard Nimoy
Spock2268
Personage: Spock
Geboortedatum: 26 maart 1931
Geboorteplaats: Boston, Massachusetts, V.S.
IMDb profiel

Leonard Nimoy is de acteur de gestalte gaf aan Spock in Star Trek: The Original Series en andere Star Trek uitgaven.

Hij is op 26 maart 1931 geboren in Boston, VS. Nadat hij afgehaakt had op de Boston Universiteit vertrok hij richting de westkust van de VS, wetende dat hij daar meer kans had op een baan als acteur. In 1954 trouwde hij met Sandi Zober, met wie hij twee kinderen heeft; Adam en Julie.

Leonard trad in diverse televisieshows op en in 1965 kreeg hij een gastrol in de serie "The Lieutenant", een serie bedacht door Gene Roddenberry. Roddenberry was op hetzelfde moment bezig met de ontwikkeling van een Science-Fiction serie en dacht dat Leonard hier de perfecte acteur voor zou zijn. Hij accepteerde de rol van een half mens/half alien (Vulcan) met de naam Spock.

In december 2002 kondigde Leonard zijn pensionering aan als acteur. Hij is van plan om van zijn vrije tijd de genieten als fotograaf. Op de televisie is hij nog te zien in een aantal reclamespotjes, samen met William Shatner.

Leonard is een kundige fotograaf en geniet van zijn nieuwe carrière na zijn pensionering als een professionele fotograaf, wiens werk over de gehele wereld wordt vertoond. Zijn werk wordt fris en uniek genoemd.

Zijn vrouw Susan Bay heeft meegespeeld in twee afleveringen van Star Trek: Deep Space Nine, als admiraal Rollman in "Past Prologue" en "Whispers".

Optredens Bewerken

Nimoy speelde Spock in:

Overige optredens Bewerken

Regisseur Bewerken

Schrijver Bewerken

Spellen Bewerken

Zie ook Bewerken

Star Trek: The Original Series vaste acteurs en actrices
James DoohanDeForest KelleyWalter KoenigNichelle Nichols
Leonard NimoyWilliam ShatnerGeorge Takei

Star Trek: The Animated Series vaste acteurs en actrices
James DoohanDeForest KelleyNichelle NicholsLeonard Nimoy
William ShatnerGeorge Takei

Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Leonard_Nimoy?oldid=90272"

Willekeurige wiki