Wikia

Memory Alpha

Officier

Overleg0
7.685 pagina's
op deze wiki

Een officier is een lid van vaak een militaire- of politie-organisatie, wiens rol bestaat uit het leiding geven aan ondergeschikten, het behouden van discipline en het maken van plannen en voorbereidingen voor operaties.

Starfleet Bewerken

Binnen de Federatie Starfleet dienen officieren aan boord van sterrenschepen en bases. Zij hebben een opleiding gevolgd aan de Starfleet academie en onderscheiden zich van onderofficieren en overige bemanningsleden door het dragen van insigne welke hun rang aangeeft.

Officieren binnen Starfleet zijn onderverdeeld in drie categorieën;

Vlagofficieren Bewerken

Vlagofficieren zijn hooggeplaatste leidinggevenden die vaak niet niet aan boord een sterrenschip dienen maar bevel voeren over meerdere schepen. De vlagofficiersrangen zijn:

Hoofdofficeren Bewerken

Hoofdofficieren voeren het bevel over individuele sterrenschepen of bases, met uitzondering van de vloot-kapitein welke het bevel kan nemen over meerdere schepen. De hoofdofficiersrangen zijn:

Hoofden van de belangrijkste afdelingen aan boord sterrenschepen en bases zijn vaak hoofdofficieren.

Junior officieren Bewerken

Lager geplaatste officieren voeren niet het bevel, maar officieren van deze rangen kunnen wel afdelingen aan boord sterrenschepen en bases leiden.

Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Officier?oldid=94975"

Willekeurige wiki