Wikia

Memory Alpha

Parallels

Overleg0
7.313 pagina's
op deze wiki
Parallels
WorfParallels
TNG, 7.11 (#163)
Uitgebracht op: 27 november 1993
Geschreven door: Brannon Braga
Regisseur: Robert Wiemer
47391.2 (Jaar: 2370)

Nadat Worf terugkomt van een Bat'leth toernooi, ontdekt hij enkele subtiele veranderingen aan boord van de Enterprise.

SamenvattingBewerken

Deze aflevering begint met de terugkeer van Commander Worf in een shuttle naar de Enterprise-D. Hij heeft de eerste prijs gewonnen in een Klingon wedstrijd waar hij zojuist is geweest. Hij is op die dag ook nog jarig. Maar als hij terug op de Enterprise is, gebeuren er rare dingen. Doctor Crusher vraagt nog ter verduidelijking of hij zijn verjaardag liever wel of niet viert en Worf antwoord, als een echte Klingon, "nee". Vervolgens krijgt hij een acute hoofdpijn die na een paar seconden weer weg is. Als hij dan de volgende kamer binnenloopt, springen alle vrienden van Worf achter de meubels vandaan en roepen "Verrassing!!". Worf kan dit toch wel enigszins waarderen, maar als hij vervolgens kijkt of Captain Jean-Luc Picard aanwezig is, zegt Geordi tegen hem dat de captain geen tijd had om te komen. Vervolgens ervaart Worf weer zo'n vreemde hoofdpijn, en opeens ziet hij captain Picard lopen. Hij vraagt of hij toch nog tijd kon vinden om te komen, En captain Picard zegt simpelweg dat hij vanzelfsprekend tijd had. captain Picard feliciteert Worf nog en vertrekt daarna. Als alle gasten weg zijn, ervaart Worf weer hoofdpijn en dit keer schrikt hij als hij merkt dat zijn trofee van de eerder genoemde wedstrijd is verandert in een trofee voor de 9e plaats is geworden. Worf laat zich onderzoeken door dr. Crusher, die niks kan vinden, behalve dat Worf misschien nog een napijn heeft van het gevecht in de wedstrijd. Maar eenmaal op de brug van de Enterprise, ziet Worf het beeld op het hoofdbeeldscherm veranderen van een beschadigde Argus Array in een beschadigde array die omringd is door vijandige schepen. Captain Picard geeft Worf het commando om de schilden aan te zetten en fasers te vuren, maar Worf's paneel is plotseling van indeling veranderd. Na nog een hoofdpijn die hij in Main Engineering ervaart, blijkt dat hij getrouwd is met counselor Deanna Troi, en vlak daarna krijgt hij weer een dergelijke hoofdpijn waarna hij plotseling ook kinderen met Deanna heeft. Na een grondig onderzoek waarom Worf ervaart dat hij steeds van rang verwisselt bij de wedstrijd, waarom zijn paneel een andere indeling krijgt en waarom hij plotseling met Deanna getrouwd is of kinderen heeft, komt Geordi met een theorie: Worf verspringt constant van parallel universum naar parallel universum. Als blijkt dat Worf in zijn shuttle door een ruimtelijke breuk is gevlogen, gaat Worf met zijn shuttle en apparatuur om de breuk te dichten op weg. Maar door de straling die van de motoren van de shuttle afkomen, word de breuk groter en versmelten alle paralelle universa. Captain Picard ziet plotseling 358.246 Enterprises op zijn kijkscherm verschijnen, en commander Data meld dat ze 358.144 aanroepen krijgen. Één van de Enterprises, waar commander Riker het commando heeft omdat captain Picard dood is, meld dat de Borg hun hele universum hebben overgenomen en zware schade hebben. Commander Riker zegt dat ze niet terug willen en begint op de shuttle van Worf te vuren. De Enterprise van dit universum en ruim 326.954 andere Enterprises merken dit op en tolereren niet dat Worf zou worden vermoord. Allemaal lossen ze een faser-schot op de aanvallende Enterprise, die onmiddellijk ontploft. Worf dicht de ruimtelijke breuk en alle Enterprises, behalve één, verdwijnen weer.

Vaste karaktersBewerken

Gast karaktersBewerken

ReferentiesBewerken

47 referenties; Argus Array; Bajoran; Breed-spectrum warp veld; Curie; Deep Space 5; Forcas III; Galor-klasse; Grootvader paradox; Klingon taal; Kwantum niveau; PADD; Parallel universum; Rozhenko, Eric-Christopher; Rozhenko, Shannara; Utopia Planitia; Utopia Planitia Scheepswerf; VISOR; Voortplanting tussen verschillende rassen; Vor'cha-klasse.

Achtergrond informatie

Vorige aflevering:
"Inheritance"
"Parallels"
Star Trek: The Next Generation
Seizoen 7
Volgende aflevering:
"The Pegasus"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Parallels?oldid=53382"

Willekeurige wiki