Wikia

Memory Alpha

Remus

Overleg0
7.313 pagina's
op deze wiki
Remus
RemusTerminator
Remus vanuit de ruimte
Type: Planeet
Inheemse bevolking: Remans
Locatie: Romulan systeem
Bondgenootschap: Romulan sterrenrijk
RemusSurface
Een dilithiummijn op het oppervlak

Remus is de derde planeet in het Romulan systeem, de zusterplaneet van Romulus en de thuiswereld van de Remans.

Astronomische dataBewerken

LokatieBewerken

NamenBewerken

  • Remus

ManenBewerken

  • Geen

Verdere informatieBewerken

HistorieBewerken

Nadat Romulus 1000 jaar eerder door een groep Vulcan afvalligen werd gekoloniseerd, werd ook Remus langzaam gekoloniseerd. Al snel begon de exploitatie van de rijke dilithium bodem. De Remans, die de oorspronkelijke bewoners van Remus waren of afstammelingen van Romulan kolonisten, werden sindsdien beschouwd als een ongewenste kaste in de Romulan samenleving en werden gedwongen om in de mijnen te werken. Aangezien de dagzijde op Remus veel te heet is om te bewonen hebben de lichamen van de Remans zich helemaal aangepast aan de omstandigheden op de donkere zijde.

In 2154 werden twee Romulan dar-schepen van Remus gelanceerd met als doel het Starfleet sterrenschip Enterprise te verwoesten. (ENT: "The Aenar")

PolitiekBewerken

Remus en Romulus zijn de belangrijkste werelden in het Romulan sterrenrijk, één van de grote machthebbers in de Alfa en Beta kwadranten. Tot in 2379 waren Remus en de bewoners uitgesloten van Romulan politiek, toen Shinzon, een menselijke kloon die gevangen was gezet op Remus, door een staatsgreep de Praetor werd in het Sterrenrijk. Zijn plannen om de Aarde en de Romulan regering te vernietigen werden echter verhinderd door Starfleet kapitein Jean-Luc Picard. Sinds dit incident heeft de Romulan politiek meer aandacht voor Remus en de bevolking.

GeografieBewerken

Remus is getijdengekoppeld, waarbij één halfrond altijd naar de zon wijst en het andere de andere kant op. De omstandigheden op de nachtzijde zijn geschikt voor kolonisatie. Alhoewel beide planeten een baan om de centrale ster hebben worden Romulus en Remus vaak tweeling planeten genoemd.

Dit kan te maken hebben met de kleine afstand tussen de twee planeten.

Deze situatie is vergelijkbaar met die tussen Aarde en Venus, die vaak de tweeling van Aarde wordt genoemd vanwege de bijna gelijke afmeting. Romulus is zoals Aarde, met een snelle rotatietijd en een vriendelijke omgeving; Remus is zoals Venus, kleiner met een extreem langzame rotatietijd en een zware omstandigheden. Het verschil is, behalve dat Venus niet bewoonbaar is, dat Remus verder van de zon ligt, terwijl Venus dichterbij ligt.

Referenties en optredensBewerken

Remus werd ook genoemd op een grote sterrenkaart afbeelding gemaakt voor de TNG aflevering: "Conspiracy." Het was de afbeelding achter de stoel waar Dexter Remmick werd gedood.

Remus, samen met zijn broer Romulus, zijn bekend uit de mythologie van de stad Rome. Romulus werd de eerste koning nadat hij zijn broer had vermoord. De relatie tussen de planeten Romulus en Remus weerspiegelt dit.

Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Remus?oldid=82268"

Willekeurige wiki