Wikia

Memory Alpha

Shore Leave

Overleg0
7.684 pagina's
op deze wiki
Shore Leave
Alice, 2267
TOS, 1.17 (#18)
Uitgebracht op: 29 december 1966
Geschreven door: Theodore Sturgeon
Regisseur: Robert Sparr
3025.3 (Jaar: 2267)
Afbeeldingen: "Shore Leave"

De bemanning van de Enterprise brengt hun verlof door op een planeet waar hun wensen waarheid worden.

SamenvattingBewerken

Een verkenningsteam van de USS Enterprise straalt naar het oppervlak van een onbekende planeet. De planeet lijkt een goede kandidaat voor verlof, doordat het Aardse eigenschappen vertoont. James T. Kirk stuurt Leonard McCoy ook naar beneden om de planeet te onderzoeken.

McCoy's eerste ontmoeting op de nieuwe wereld is met een groot wit konijn met een dikke jas aan. Het konijn wordt achtervolgt door een klein meisje in een jurkje. Kirk beantwoordt McCoy's ietwat vreemde oproep en besluit zelf een kijkje op de planeet te nemen. Hier treft hij een oude bekende van de Starfleet academie, Finnegan. Terwijl Kirk zijn oude vijand te pakken probeert te krijgen ontmoet hij Ruth, een oude vriendin. Het valt hem op dat beide personen helemaal niks veranderd zijn sinds de laatste keer dat hij hen gezien heeft. In een ander gebied wordt Hikaru Sulu aangevallen door een samoerai krijger. Anderen worden aangevallen door tijgers en vliegtuigen.

McCoy, die samen met Yeoman Tonia Barrows op verkenning is, wordt gedood door een zwarte ridder op een paard. De gebeurtenissen worden steeds dodelijker en Kirk en Spock beseffen zich dat hun eigen gedachten verantwoordelijk zijn voor de illusies.

Een oudere man verschijnt en hij vertelt dat de planeet ontworpen is als een "pretpark planeet". Hij is de Caretaker van de planeet. Het is niet de bedoeling dat de gebeurtenissen gewelddadig zijn en ze zijn dan ook maar tijdelijk. McCoy verschijnt helemaal genezen met twee vrouwen van Rigel II aan zijn arm. Tonia weekt hem los van de dames en samen vertrekken ze voor een korte vakantie. De Caretaker nodigt Kirk en zijn bemanning uit om hun voorbeeld te volgen en met verlof te gaan. Kirk stemt toe en als gewaarschuwd man besluit hij te genieten van de illusies. Ruth verschijnt zodra hij deze beslissing heeft gemaakt.

AchtergrondinformatieBewerken

Achtergrondinformatie

PersonagesBewerken

Niet genoemde personagesBewerken

Stuntdubbels Bewerken

ReferentiesBewerken

"Alice in Wonderland"; associational schaal; Bengaalse tijger; Carrol, Lewis; Japanse Zero; multicellular casting; Omicron Delta regio; Politie Special; Pretpark planeet; Rigel II; verlof; Yeoman.

Vorige aflevering:
"The Menagerie, Deel II"
"Shore Leave"
Star Trek: The Original Series
Seizoen 1
Volgende aflevering:
"The Squire of Gothos"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Shore_Leave?oldid=95016"

Willekeurige wiki