Wikia

Memory Alpha

The Enemy Within

Overleg0
7.313 pagina's
op deze wiki
The Enemy Within
JamesKirkEnemyWithin
TOS, 1.04 (#5)
Uitgebracht op: 6 oktober 1966
Geschreven door: Richard Matheson
Regisseur: Leo Penn
1672.1 (Jaar: 2266)

Een transporter ongeluk splijt Captain Kirk in twee mensen, een goede versie en een slechte versie en geen van beide kan onafhankelijk van elkaar functioneren.

SamenvattingBewerken

De USS Enterprise is op verkenning bij de planeet Alfa 177 als er een transporter storing optreedt. Deze storing ontstaat door het opstralen van Technicus Fisher, omdat hij magnetische erts op zijn kleding heeft. Scotty kijkt het transportersysteem na en kan niks kwalijks ontdekken. Captain Kirk wordt daarop aan boord gestraald en samen met zijn officieren verlaat hij de transporter kamer. Zodra de kamer leeg is verschijnt er een tweede Kirk op het transporter blok.

Later wordt een hondachtig dier vanaf de planeet aan boord van het sterrenschip gestraald. Het dier wordt in twee delen gesplitst; een tamme versie en een kwaadaardige versie. Daarop ontdekken ze dat hetzelfde met Kirk is gebeurd. De ene Kirk is goed en eerzaam, terwijl de andere slecht van aard is. Hij pleegt gewelddadige handelingen en probeert zelfs Yeoman Janice Rand aan te vallen.

De transporter blijft objecten in tweeën splitsen, waardoor de rest van het verkenningsteam gedwongen is om op de ijzige oppervlakte van de planeet te blijven. De naderde nacht voorspelt weinig goeds, omdat de onbeschermde groep dood zal vriezen door de dalende temperatuur.

Naarmate de tijd vordert begint "goede" Kirk te verzwakken en verliest hij de mogelijkheid om keuzes te maken. Zijn "slechte" tegenhanger is stervende. Beide Kirk's kunnen niet zonder elkaar overleven. De tijd begint te dringen voor Kirk en de bemanningsleden op het oppervlak.

Scotty probeert de transporter te repareren, maar een eerdere test op de hondachtigen om beide dieren samen te voegen had een fatale afloop. Kirk besluit een alles of niets poging te wagen en straalt naar het oppervlak. Hij wordt teruggestraald en staat weer als één man aan boord van de USS Enterprise. Het bijna bevroren verkenningsteam wordt daarna aan boord gestraald. Deze keer verloopt alles naar wens en het sterrenschip kan weer verder met haar verkenningsmissie.

CastBewerken

Stunt dubbel Bewerken

  • Don Eitner als de lichaamsdubbel voor William Shatner

Stand-insBewerken

ReferentiesBewerken

Alfa 177; Alfa 177 hond; Erts; Saurian brandewijn; Synchronische meter; Transporter ionizer eenheid; Vulcan nekgreep.

Achtergrond informatie

Vorige aflevering:
"Mudd's Women"
"The Enemy Within"
Star Trek: The Original Series
Seizoen 1
Volgende aflevering:
"The Man Trap"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/The_Enemy_Within?oldid=70720"

Willekeurige wiki