Wikia

Memory Alpha

The Return of the Archons

Overleg0
7.683 pagina's
op deze wiki
The Return of the Archons
Landru
TOS, 1.22 (#23)
Uitgebracht op: 9 februari 1967
Verhaal: Gene Roddenberry
Script: Boris Sobelman
Regisseur: Joseph Pevney
3156.2 (Jaar: 2267)
Afbeeldingen: "The Return of the Archons"

De Enterprise ontdekt een planeet die geregeerd wordt door een computer.

SamenvattingBewerken

De USS Enterprise is op onderzoek bij planeet Beta III. In 2167 verdween de Archon bij deze planeet.

Het verkenningsteam begint vreemd gedrag te vertonen, waarop kapitein James T. Kirk besluit om een tweede team op onderzoek te sturen. De cultuur op Beta III blijkt erg rustig te zijn en de inwoners vertonen geen enkele creativiteit. De gehele beschaving wordt aangestuurd door een groep wetgevers, die bekend staan als "Het Lichaam". Dit lichaam wordt weer aangestuurd door Landru. De inwoners veranderen van normale, vredelievende personen in een gewelddadige meute aan het begin van het rode uur. Dit 'festival' is de enige uitlaatklep voor de tirannieke grip die Landru op de bevolking heeft.

Ondertussen wordt de USS Enterprise uit haar baan getrokken en de bemanning geabsorbeerd door het Lichaam. Ze ontdekken dat de Archon hetzelfde lot is overkomen.

De overlevenden van de Archon hebben een ondergrondse beweging opgezet om zich te verzetten tegen het Lichaam. Ze helpen Kirk en Spock bij het bereiken van Landru. Landru blijkt een ingewikkelde computer te zijn die gebouwd is door een wetenschapper met dezelfde naam. Deze wetenschapper leefde 6.000 jaar geleden en hij wilde zijn volk leidden naar een vredelievend bestaan.

Landru had de computer geprogrammeerd met zijn wetenschappelijke gedachten en herinneringen, maar niet met zijn wijsheid. De computer 'Landru' was doorgeslagen tot het punt dat niemand eigen gedachten mocht hebben. Kirk vertelt de computer dat het geen hulp is geweest voor de cultuur op Beta III, maar haar inwoners geschaad heeft. Landru verwoest zichzelf, waardoor de Beta III bewoners een eigen cultuur op moeten gaan bouwen. Met de belofte dat de Federatie de bevolking zou blijven helpen keren Kirk en zijn bemanning terug naar de Enterprise.

Achtergrond informatie

Cast Bewerken

Niet genoemd Bewerken

Stuntdubbel Bewerken

ReferentiesBewerken

2167; 2267; absorptie; Archon; Archons; Beta III; Beta III bewoner; C-111 systeem; Eerste richtlijn; Festival; Het Lichaam van Landru; Publiekshal; Rode uur; Vallei; Wetgever.

Vorige aflevering:
"Tomorrow is Yesterday"
"The Return of the Archons"
Star Trek: The Original Series
Seizoen 1
Volgende aflevering:
"A Taste of Armageddon"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/The_Return_of_the_Archons?oldid=91375"

Willekeurige wiki