Wikia

Memory Alpha

Warpaandrijving

Doorverwezen vanaf Warp aandrijving

7.684pages on
this wiki
Talk0
Enterprise in warp
De USS Enterprise op maximale snelheid (warp 8)

Warpaandrijving is een technologie die het mogelijk maakt om sneller dan de lichtsnelheid door de ruimte te reizen.

Dit wordt bewerkstelligd door warpvelden op te wekken om een warpbel om het sterrenschip heen te vormen, die het plaatselijke ruimte-tijd continuüm verstoren, waardoor het schip met snelheden hoger dan de lichtsnelheid kan reizen. De snelheid waarmee het schip zich voortbeweegt wordt de warpfactor genoemd. De warpfactor gaat maximaal tot 9.99 daarna heet het transwarp.

OntwikkelingEdit

21e eeuwEdit

De warp voortstuwing werd in 2063 uitgevonden door de Amerikaanse wetenschapper Zefram Cochrane, die in een omgebouwde ICBM-raket de eerste warpvlucht maakte. Dit was uiteindelijk de aanleiding tot het eerste contact met de Vulcans. ("Star Trek: First Contact")

22e eeuwEdit

Na zijn uitvinding ging Cochrane samenwerken met Henry Archer om een snellere warpaandrijving mogelijk te maken. Dit gebeurde op het Warp vijf complex, en resulteerde uiteindelijk in de lancering van de NX-01 Enterprise in 2151.

23e eeuwEdit

Na de oprichting van Starfleet werd de warpaandrijving de drijvende kracht achter de mensheid in de ruimte. Ten tijde van de lancering van de USS Enterprise in 2245 was zij de snelste van de vloot met een topsnelheid van warp 8.

In de late 23ste eeuw werd er geëxperimenteerd met transwarptechnologie, waarvan de USS Excelsior het prototype was. Uiteindelijk is deze techniek door Montgomery Scott gesaboteerd. ("Star Trek III: The Search for Spock") De Excelsior is daarna uitgerust met normale warpmotoren.

24e eeuwEdit

In de 24ste Eeuw werd de warpaandrijving verder doorontwikkeld, en kwamen ongewenste neveneffecten van warp voortstuwing aan het licht. Warpvelden richtten namelijk onherstelbare schade aan de subruimte toe. (TNG: "Force of Nature") Om deze reden werd de maximumsnelheid voor normale ruimtevluchten op warp 5 gesteld, behalve in noodgevallen (zoals een medisch transport).

De Intrepid-klasse was één van de nieuwe ontwerp om deze neveneffecten tegen te gaan. (Star Trek: Voyager Technical Guide, Star Trek: The Next Generation Technical Manual)

Onderdelen van de warpaandrijvingEdit

Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Warpaandrijving?oldid=95486"

Around Wikia's network

Random Wiki