Wikia

Memory Alpha

Warpaandrijving

Overleg0
7.313 pagina's
op deze wiki

Doorverwezen vanaf Warp aandrijving

Enterprise in warp
De USS Enterprise in haar maximale snelheid (warp 8).

Warp aandrijving is een technologie die het mogelijk maakt om sneller dan de lichtsnelheid door de ruimte te reizen. Dit wordt bewerkstelligd door warp velden op te wekken om een warp bel om het sterrenschip heen te vormen, die het plaatselijke ruimtetijd continuüm verstoren, waardoor het schip met snelheden hoger dan de lichtsnelheid kan reizen. De snelheid waarmee het schip zich voortbeweegt wordt de warp factor genoemd. De warpfactor gaat maximaal tot 9.99 daarna heet het transwarp.

TechnologieBewerken

Sovereign Warp Core
Sovereign-klasse warp kern
EelcoToegevoegd door Eelco

Onderdelen van de warp aandrijvingBewerken

Warp propulsion systems graphic
De hoofdonderdelen van een warp aandrijfsysteem
JörgToegevoegd door Jörg

Systeem typesBewerken

OntwikkelingBewerken

21e eeuwBewerken

De warpvoortstuwing werd in 2063 uitgevonden door de Amerikaanse wetenschapper Zefram Cochrane (Star Trek: First Contact), die in een omgebouwde ICBM-raket de eerste warpvlucht maakte. Dit was uiteindelijk de aanleiding tot het eerste contact met de Vulcans.

Phoenix warp
De Phoenix gaat naar warp
PatriciaToegevoegd door Patricia

22e eeuwBewerken

Na zijn uitvinding ging Cochrane samenwerken met Henry Archer om een snellere warp-aandrijving mogelijk te maken. Dit gebeurde op het Warp Vijf Complex, en resulteerde uiteindelijk in de lancering van de NX-01 Enterprise in 2151.

23e eeuwBewerken

Na de oprichting van Starfleet werd de warp-aandrijving de drijvende kracht achter de mensheid in de ruimte. Ten tijde van de lancering van de USS Enterprise (NCC-1701) in 2245 was zij de snelste van de vloot met een topsnelheid van Warp 8. In de late 23ste Eeuw werd er geëxperimenteerd met transwarp-technologie, waarvan de USS Excelsior het prototype was. Uitendelijk is deze techniek door Scotty gesaboteerd. (Star Trek: The Search For Spock) De Excelsior is daarna uitgerust met normale warp-motoren.

24e eeuwBewerken

In de 24ste Eeuw werd de warpaandrijving verder doorontwikkeld, en kwamen ongewenste neveneffecten van warpvoortstuwing aan het licht. Warpvelden richtten namelijk onherstelbare schade aan de subruimte toe. (TNG: "Force Of Nature") Om deze reden werd de maximumsnelheid voor normale ruimtevluchten op warp 5 gesteld, behalve in noodgevallen (zoals een medisch transport).

De Intrepid-klasse was één van de nieuwe ontwerp om deze neveneffecten tegen te gaan. (Star Trek: Voyager Technical Guide, Star Trek: The Next Generation Technical Manual)

Bestand:Ent d at warp.jpg
De Enterprise D in warp.
Voyager at warp
Intrepid;-klasse op warp snelheid
DeevolutionToegevoegd door Deevolution

ToekomstBewerken

Extene linksBewerken

Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Warpaandrijving?oldid=75155"

Willekeurige wiki