Wikia

Memory Alpha

Where No Man Has Gone Before

Overleg0
7.315 pagina's
op deze wiki
Where No Man Has Gone Before
GalacticBarrier
TOS, 1.01 (#2)
Uitgebracht op: 22 september 1966
Geschreven door: Samuel A. Peeples
Regisseur: James Goldstone
1312.4 (Jaar: 2265)

De rand van het universum transformeert Gary Mitchell in een machtig wezen waardoor hij de Enterprise in gevaar brengt.

SamenvattingBewerken

De bemanning van de USS Enterprise ontdekt na tweehonderd jaar de laatste opnames van de verwoestte SS Valiant. Hieruit blijkt dat de bemanning slechts enkele momenten voor de vernietiging op zoek was naar informatie over psionische energie.

De Enterprise komt aan bij de rand van de Melkweg en ze raken onder invloed van dezelfde kracht die de bemanning van de Valiant heeft ondervonden. Kapitein James T. Kirk neemt een sterke verandering van persoonlijkheid in zijn goede vriend, luitenant Gary Mitchell, waar. Mitchell's ontluikende psionische mogelijkheden worden versterkt door het krachtveld waarmee hij omringd wordt. Al snel heeft Mitchell buitengewone gaven ontwikkeld, zo is hij in staat om objecten met zijn gedachten te verplaatsen en kan hij zijn eigen hartritme reguleren. Dr. Elizabeth Dehner wordt in mindere mate beïnvloedt door het krachtveld, maar de twee trekken toch naar elkaar toe door de gezamenlijke krachten.

Zodra Mitchell's macht groeit wordt hij gevaarlijk. Luitenant commandant Spock is van mening dat de Valiant met hetzelfde probleem te maken heeft gehad en ze zichzelf vernietigd hebben om te voorkomen dat de kracht de gehele Melkweg over zou nemen. Gary Mitchell bevestigt zijn mening door te beweren dat hij een god wordt en over de mensheid zal heersen. Spock meent dat de dood van Mitchell hun enige redding zal zijn, maar Kirk is niet in staat om zijn oude vriend te doden. Hij verbant hem naar een verlaten planeet. Mitchell doodt echter zijn bewaker en ontsnapt samen met Dr. Dehner. Kirk achtervolgt hem, waarop Mitchell hem probeert te doden met zijn psionische kracht.

Dr. Dehner schrikt van Mitchell en beseft dat hij levensgevaarlijk is geworden. Ze probeert Kirk te helpen, maar zonder aarzeling vermoordt Mitchell haar. Hij wil daarop zijn psionische kracht regen Kirk gebruiken, maar deze veroorzaakt een rotsverschuiving. Hierdoor komt Mitchell om het leven.

  • Dit was na "The Cage" de tweede pilot aflevering van Star Trek: The Original Series. Vreemd genoeg werd deze echter als derde aflevering, na "The Man Trap" en "Charlie X", van het eerste seizoen uitgezonden.
  • Deze aflevering werd op 12 juli 1969 als allereerste Star Trek aflevering ooit op de Britse BBC uitgezonden.
  • De aflevering "Where No One Has Gone Before" van Star Trek: The Next Generation was een verwijzing naar de TOS aflevering.
  • Deze aflevering bevat het record qua overleden bemanningsleden in het The Original Series tijdperk. Het zijn er in totaal 12 (Mitchell, Dehner, Kelso en 9 anderen die volgens Spock tijdens het betreden van de galactische barrière omkwamen).
  • Kirk merkt op dat hij zich al "sinds die nacht op Deneb IV" zorgen maakt om Mitchell. De pilot aflevering van The Next Generation "Encounter at Farpoint" speelt zich af op Deneb IV, thuiswereld van de Bandi.
  • Dit is het eerste optreden van vaste personages, zoals Kirk, Sulu, Scotty en Leslie. Anderen zoals McCoy en Uhura zouden pas in de volgende aflevering, "The Corbomite Maneuver", verschijnen.
  • Spock verschijnt als enige acteur in deze aflevering en in de oorspronkelijk pilot. Zijn puntige oren zijn iets kleiner en zijn wenkbrauwen een stuk schuiner. Zijn haardracht is ook verschillend ten opzichte van de vorige aflevering.
  • William Shatner was derde keus voor de rol van kapitein Kirk. Jack Lord en Lloyd Bridges maakten eerder kans op de rol.
  • Dit is de enige aflevering waar Scotty wel in voorkomt, maar McCoy niet meespeelt.
  • Dit is tevens de enige aflevering waarin Spock en Scotty goud en bruinige kostuums dragen. In latere aflevering hebben ze een blauw kostuum voor Spock en een roodkleurig kostuum voor Scotty.
  • Beelden van de USS Enterprise in de galactische barrière werden later hergebruikt "By Any Other Name" en "Is There in Truth No Beauty?".

Cast Bewerken

Stuntdubbels Bewerken

ReferentiesBewerken

1996; 21e eeuw; 22e eeuw; 2065; 2242; 2244; 2250; 2260s; 2265; Aarde; Aldebaran; Aldebaron kolonie; astrowetenschappen; autopsierapport; batterij; biologie; Canopus planeet; de Spinoza, Benedict; deflector; Delta Vega; Deneb IV; Dimorus; Dimorus inwoner; drie-dimensionaal schaken; emotie; energie; boordwerktuigkunde; ertsschip; extra-sensorische perceptie; faser; faser geweer; galactische barrière; geheugenbank; gif; Grayson, Amanda; roerganger; hersenen; impulsmotor; impulspak; insect; intercom; Kaferia; Kaferian appel; kernsplijting kamer; kip; knaagdier; koffie; lichtjaar; lithium; lithium kraakstation; logboei; logica; lood; magnetische storm; Melkweg; Mens; meter; microtape; muis; neuraal circuit; neutron straling; Nightingale Woman; noodoproep; Officers' Quarters; ontsnappingscapsule; penny; Pointed Peaks; psionische energie; psychiatrie; roepletters; Sarek; sensorstraal; Spinoza; Staf officier; Starfleet academie; sterrendatum; sterrenstelsel; straling; Tarbolde; telekinese; transporter; trekstraal; type 3 faser; Valiant-SS; verkenningsteam; vriesinstallatie; Vulcan; Vulcan (planeet); vuur alarm; yeoman; ziekenboeg.

Bibliotheek computer referentiesBewerken

apperceptie quotiënt; Dehner, Gerard; Delman; Delta Vega station; Duke-Heidelburg quotiënt; Eldman; Ethics, The; Galactische mijncompagnie; Tri-planetaire academie; Universiteit van medische wetenschappen.

Vorige aflevering:
"The Cage"
"Where No Man Has Gone Before"
Star Trek: The Original Series
Seizoen 1
Volgende aflevering:
"The Corbomite Maneuver"
Afkomstig van Memory Alpha, de Vrije Star Trek Encyclopedie. "http://nl.memory-alpha.org/wiki/Where_No_Man_Has_Gone_Before?oldid=88863"

Willekeurige wiki